Επιλέξτε απο το μενού "
Ετικέτες" αριστερά το μάθημα ή το κεφάλαιο που θέλετε καθώς και τις συμβουλές μας για μια επιτυχή πορεία στο δύσκολο έργο σας!

Γενική Περιγραφή των μαθημάτων της Οικονομίας και της
Διοίκηση θα βρείτε στο κάτω μέρος του blog...

Δευτέρα 31 Μαΐου 2010

ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΟΘ


ΘΕΜΑ Α
Α1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.

α. Αν η ζήτηση ενός αγαθού είναι ανελαστική, τότε η αύξηση της τιμής του θα προκαλέσει αύξηση της συνολικής δαπάνης των καταναλωτών για το αγαθό αυτό.
Σωστό

β. Το οριακό προϊόν της εργασίας δίνεται από τον λόγο: μεταβολή του συνολικού κόστους προς μεταβολή του συνολικού προϊόντος. Λάθος

γ. Στη βραχυχρόνια περίοδο, καθώς αυξάνεται η ποσότητα του παραγόμενου προϊόντος, το μέσο σταθερό κόστος μειώνεται συνεχώς.
Σωστό

δ. Οι κατώτατες τιμές επιβάλλονται από το κράτος με σκοπό την προστασία των καταναλωτών.
Λάθος
ε. Μία ταυτόχρονη αύξηση της ζήτησης και της προσφοράς ενός αγαθού θα οδηγήσει σε μείωση της ποσότητας ισορροπίας του.
Λάθος
(Αν δεν κάνετε διάγραμμα στο πρόχειρο πολύ δύσκολο να το καταλάβετε μόνοι σας)

Στις παρακάτω προτάσεις Α2 και Α3 να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της πρότασης και δίπλα του το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Α2. Μία οικονομία που παράγει μόνο δύο αγαθά, το Χ και το Ψ, χρησιμοποιώντας όλους τους παραγωγικούς συντελεστές που έχει στη διάθεσή της αποδοτικά (ορθολογικά), με δεδομένη την τεχνολογία παραγωγής, μπορεί να παράγει 60 μονάδες από το αγαθό Χ και 100 μονάδες από το αγαθό Ψ ή 80 μονάδες από το αγαθό Χ και 60 μονάδες από το αγαθό Ψ. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, το κόστος ευκαιρίας (εναλλακτικό κόστος) του αγαθού Χ σε όρους του αγαθού Ψ είναι ίσο με:
α. 21
β. 2

γ. 40
δ. 20
(απλά το υπολογίζετε σαν άσκηση)

Α3. Τα αγαθά Α και Β είναι μεταξύ τους συμπληρωματικά. Μία αύξηση της τιμής του αγαθού Α, με όλους τους άλλους προσδιοριστικούς παράγοντες σταθερούς, θα οδηγήσει σε:
α. αύξηση της ζητούμενης ποσότητας του αγαθού Α.
β. αύξηση της προσφοράς του αγαθού Β.
γ. αύξηση της ζήτησης του αγαθού Β.
δ. μείωση της ζήτησης του αγαθού Β.

ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Β
Β1. Αφού αναφέρετε ποιο φαινόμενο ονομάζεται καταμερισμός των έργων ή της εργασίας (μονάδες 4), στη συνέχεια να περιγράψετε τα πλεονεκτήματα του καταμερισμού των έργων (μονάδες 18) καθώς και το βασικό του μειονέκτημα (μονάδες 3). (Δεν απαιτείται η χρήση παραδειγμάτων).
Κεφ 1 Σελ 22 «Ο Καταμερισμός των Έργων»


ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΤΗ

ΘΕΜΑ Γ

Μία επιχείρηση, που λειτουργεί στη βραχυχρόνια περίοδο, για την παραγωγή του προϊόντος της χρησιμοποιεί εργασία, μία πρώτη ύλη και ένα κτίριο το οποίο νοικιάζει. Η αμοιβή κάθε μονάδας εργασίας είναι W=360 χρηματικές μονάδες. Οι δαπάνες της επιχείρησης για το ενοίκιο του κτιρίου και για την πρώτη ύλη ανά μονάδα προϊόντος δε δίνονται.
Όταν η επιχείρηση χρησιμοποιεί 3 μονάδες εργασίας (L), το μέσο προϊόν της εργασίας (AP) είναι ίσο με 5 και το μεταβλητό κόστος παραγωγής (VC) είναι ίσο με 3.780 χρηματικές μονάδες. Όταν η επιχείρηση χρησιμοποιεί 4 μονάδες εργασίας (L), το μέσο προϊόν της εργασίας (ΑΡ) είναι ίσο με 4,5 και το συνολικό κόστος παραγωγής (ΤC) είναι ίσο με 5.400 χρηματικές μονάδες.
(πρέπει να κάνετε πινακάκι με τα δεδομένα για να καταλάβετε τι πρέπει να υπολογίσετε και πώς)

Γ1. Να υπολογίσετε την ποσότητα του προϊόντος που παράγεται, όταν η επιχείρηση χρησιμοποιεί 3 μονάδες εργασίας καθώς και αυτή που παράγεται, όταν η επιχείρηση χρησιμοποιεί 4 μονάδες εργασίας.


ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ' ΤΑΞΗΣ

L

AP

VC

TC

Q

FC

MC

3

5

3780

15

720

4

4,5

4680

5400

18

720

300


Γνωρίζουμε ότι
AP=Q/L
άρα:
5=Q/3 άρα Q=15
4,5=Q/4 άρα Q=18
Γ2. Να υπολογίσετε το κόστος της πρώτης ύλης ανά μονάδα προϊόντος.
VC=wL+rQ 3780=360*3=r*15 r=180

Γ3. Να υπολογίσετε το ενοίκιο που πληρώνει η επιχείρηση για το κτίριο που χρησιμοποιεί.

Από τη στιγμή που το κτίριο είναι μόνο ένα, το ενοίκιο είναι ίσο με το Σταθερό Κόστος (FC) Έχουμε το Συνολικό Κόστος, μπορούμε να υπολογίσουμε το VC και να το αφαιρέσουμε από το TC. VC4=360*4+180*18=1440+3240=4680 Άρα FC=TC4-VC4=5400-4680=720

Γ4. Πόσο θα αυξηθεί το μεταβλητό κόστος (VC), αν αυξηθεί η παραγωγή από 15 σε 17 μονάδες; Υπολογίσουμε πρώτα το MC MC=ΔVC/ΔQ=300 άρα η κάθε μονάδα μας στοιχίζει 300 Οι 2 μονάδες 600!
(φυσικά μπορείτε να βρείτε ότι για την παραγωγή 17 μονάδων προϊόντος το VC=4380 και να κάνετε 4380-3780=600)


ΟΜΑΔΑ ΤΕΤΑΡΤΗ
ΘΕΜΑ Δ

Οι συναρτήσεις ζήτησης και προσφοράς ενός αγαθού είναι γραμμικές. Όταν η τιμή (Ρ1) του αγαθού είναι 150 χρηματικές μονάδες, η ζητούμενη ποσότητά του (QD1) είναι 200 μονάδες. Καθώς η τιμή του αγαθού αυξάνεται από Ρ1 σε Ρ2, η ελαστικότητα ζήτησης ως προς την τιμή του είναι ΕD=–3. Στην τιμή Ρ2, η ζητούμενη ποσότητα του αγαθού (QD2) είναι κατά 60% μικρότερη από αυτήν που αντιστοιχεί στην τιμή Ρ1.
(πάλι πρέπει να κάνετε πίνακα με τα δεδομένα!!)

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ' ΤΑΞΗΣ

P

QD

QS

Q’D

P1=150

200

-3

320

P2=180

80

200


Δ1. Να βρεθούν η τιμή Ρ2 (μονάδες 3) και η συνάρτηση ζήτησης του αγαθού (μονάδες 3).

Από τον τύπο της Ελαστικότητας (με τα ποστοστά όμως) έχουμε: ED=ΔQ/Q*100 / ΔP/P*100 -3= -60/ ΔP/P*100 ΔP/P*100=20% Άρα η τιμή αυξάνεται κατά 20% Ρ2=Ρ1+0,2Ρ1=180 Ενώ η ποσότητα μας λέει ότι μειώνεται κατά 60% Q2=Q1-0,6Q1=80
Η συνάρτηση μας λέει ότι είναι γραμμή άρα από τον γνωστό μας τύπο: Q-Q1/P-P1 = Q2-Q1/P2-P1 Q-200/P-150 = 80-200/180-150 QD=800-4P

Δ2 Μία αύξηση του εισοδήματος των καταναλωτών κατά 25% είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η ζητούμενη ποσότητα του αγαθού σε κάθε τιμή του κατά 120 μονάδες. Να βρεθεί η νέα συνάρτηση ζήτησης του αγαθού (μονάδες 3) και να υπολογιστεί η εισοδηματική ελαστικότητα (ΕY) στην τιμή Ρ1=150 χρηματικές μονάδες (μονάδες 5).

Q’D=800-4P+120 Q’D=920-4P
(το ίδιο αποτέλεσμα θα είχατε αν στον πίνακα προσθέτατε όπου Q το 120 και εφαρμόζατε τον τύπο από το πρώτο ερώτημα.)
Για P1=150 με την αύξηση του εισοδήματος η ποσότητα από 200 γίνεται 320 ΔQ/Q*100 =320-200/200 *100 = 60% Άρα Εy=ΔQ/Q*100 / ΔΥ/Υ*100 60/25=2,4

Δ3. Έστω ότι πριν την αύξηση του εισοδήματος η τιμή ισορροπίας του αγαθού ήταν 150 χρηματικές μονάδες και η ποσότητα ισορροπίας του 200 μονάδες. Μετά την αύξηση του εισοδήματος η τιμή ισορροπίας του αγαθού είναι ίση με 170 χρηματικές μονάδες και η ποσότητα ισορροπίας του είναι ίση με 240 μονάδες. Να βρεθούν ησυνάρτηση προσφοράς του αγαθού (μονάδες 3) και η ελαστικότητα προσφοράς του, καθώς η τιμή του αγαθού αυξάνεται από 150 χρηματικές μονάδες σε 170 χρηματικές μονάδες (μονάδες 3).

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ' ΤΑΞΗΣ

Ρ

QD

Qs

Y

150

200

200

Y1

170

240

240

Y2


Με την αύξηση του εισοδήματος μετατοπίζετε μόνο η καμπύλη ζήτησης (προς τα δεξιά) και τέμνει την καμπύλη προσφοράς σε ένα νέο σημείο (το σημείο ισορροπίας).Ουσιαστικά έχουμε δύο σημεία πάνω στην καμπύλη προσφοράς (τις δύο ισορροπίες) οπότε χρησιμοποιούμε τον γνωστό μας τύπο Q-Q1/P-P1 = Q2-Q1/P2-P1 Q-200/P-150 = 240-200/170-150 Qs=-100+2P Es=ΔQ/ΔΡ * P1/Q1 =240-200/170-150 * 150/200 = 3/2 = 1,5 (ελαστική)

Δ4. Να παρουσιάσετε στο ίδιο διάγραμμα (στο μιλιμετρέ) την ισορροπία της αγοράς του αγαθού πριν και μετά την αύξηση του εισοδήματος.

Κάνετε το διάγραμμα με τον γνωστό τρόπο Για τη ζήτηση: Αν Ρ=0 QD=800 Αν QD=0 Ρ=200 Και ενώνουμε τα δύο σημεία Για την προσφορά: Αν Ρ=0 Qs=-100 Αν Qs=0 Ρ=50 Και ενώνουμε τα δύο σημεία (προσοχή! Μόνο στο Α' τεταρτημόριο θα βάλετε την καμπύλη! Στο Β' τεταρτημόριο –ανάμεσα στο -100 και στο 50 – με διακεκομμένη γραμμή)
Για τη νέα ζήτηση
Αν Ρ=0 Q΄D=920 Αν Q΄D=0 Ρ=230 Και ενώνουμε τα δύο σημεία (και όπως ήταν λογικό η καμπύλη ζήτησης μετατοπίζεται προς τα δεξιά και η νέα ισορροπία είναι σε υψηλότερη τιμή και ποσότητα)


Χαρακτηρισμός Θεμάτων: Τα Σωστό/Λάθος και πολλαπλής επιλογής ήταν αρκετά εύκολα। Η ερώτηση ανάπτυξης ήταν αναμενόμενη Οι ασκήσεις ήταν απαιτητικές σε γενικές γραμμές αλλά ήταν καλά διατυπωμένες!

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

αν στο ερωτημα δ1 εχω βρει λαθος τιμη του p2 θα ληφθει σαν λαθος και στα υπολοιπα εωτηματα με αποτελεσμα να χασω μορια?

Ανώνυμος είπε...

οχι

Προετοιμασία Πανελλαδικών

Καθηγητής παραδίδει μαθήματα:

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
(ΑΟΘ)

Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών
(ΑΟΔΕ)

Άριστη Γνώση αντικειμένου
Σύγχρονες Μέθοδοι διδασκαλίας
Σεβασμός στην προσωπικότητα του μαθητή

τηλ. επικοινωνίας: 694-8200440
(φιλική καταχώρηση)